ΔΙΑΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ «ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
Το σχολείο μας για μια ακόμα σχολική χρονιά συμμετέχει στο Διαπεριφερειακό Θεματικό Δίκτυο «Ασφάλεια στο Διαδίκτυο». Στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε τη γνώση των παιδιών για το πώς να πλοηγούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο, πώς να επιλέγουν ποιοτικό και κατάλληλο περιεχόμενο για την ηλικία τους και πώς να απολαμβάνουν τις ευκαιρίες που προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος.
Το Ηλεκτρονικό μας Βιβλίο: Ασφάλεια στο Διαδίκτυο; Ασφαλώς!!!



ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Στις 11/6/2025 στο Δημοτικό Θέατρο Νάουσας, το σχολείο μας πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία την παρουσίαση του προγράμματος «Νάουσα, Τόπος και Ιστορία». Θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν με μεράκι και αφοσίωση για την υλοποίηση της δράσης! Το παραδοτέο ηλεκτρονικό βιβλίο της δράσης μας. Κάντε κλίκ στη φωτογραφία:
Το σχολείο μας τη φετινή σχολική χρονιά συμμετέχει στο Τοπικό Θεματικό Δίκτυο Τοπικής Ιστορίας & Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθία, με τίτλο «Ταξίδι στην Ιστορία και τον Πολιτισμό του τόπου μας». Σκοπός του δικτύου είναι οι μαθητές/τριες να έρθουν σε επαφή με το κοντινό και μακρινό παρελθόν του τόπου τους και να γνωρίσουν διάφορες πτυχές της τοπικής τους ιστορίας. Στο πλαίσιο αυτό, οι τάξεις: Α’, Β’ και Ε’ συμμετέχουν στο Θεματικό Δίκτυο Τοπικής Ιστορίας με το πρόγραμμα «Νάουσα, τόπος και ιστορία». Μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές/τριες αναμένεται: α) να γνωρίσουν και να κατανοήσουν την ιστορία της ηρωικής μας πόλεως της Νάουσας, β) να εξερευνήσουν τα ήθη και τα έθιμα της πόλης μας και γ) να ενδιαφερθούν για την προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Στο πλαίσιο του Δικτύου Τοπικής Ιστορίας οι μαθητές/τριες των τάξεων Γ΄ και Ε΄ συμμετείχαν και στο διαγωνισμό ζωγραφικής του Δικτύου της Τοπικής Ιστορίας. Τα παιδιά αφού σκέφτηκαν και συζήτησαν, αποφάσισαν για τα θέματα των ζωγραφιών τους. Η Γ΄ τάξη ζωγράφισε έναν σοφό γέρο-πλάτανο που ζει πλάι στο ποταμό της πόλης μας, την Αράπιτσα. Στην ζωγραφιά της Ε΄ τάξης συμπυκνώνεται η ιστορία της πόλης με το άγαλμα της Ναουσαίας και των παιδιών της, στην περιοχή Στουμπάνοι, σημείο της θυσίας των γυναικών της πόλης, το έθιμο Γενίτσαροι και Μπούλες, το ρολόι της πόλης και τον «Στραβό Πλάτανο» που σηματοδοτούσε τα όρια της παλιότερης Νάουσας.


Τελευταία επίσκεψη του προγράμματος μας ήταν αυτή που πραγματοποιήσαν οι μαθητές/τριες της Β΄, Γ΄ και Ε΄ τάξης στους τόπους μαρτυρίας και θυσίας. Στον Άγιο Γεώργιο, όπου 5 ιερείς ήταν οι πρώτοι σφαγιασθέντες της εισβολής των Τούρκων στην πόλη. Μετά ακολούθησαν οι πιστοί που παρευρίσκονταν εκεί και η λεηλασία του Ιερού Ναού. Στο Πάρκο, στη τοποθεσία Κιόσκι, όπου ο Τούρκος στρατηλάτης Εμπού Λουμπούτ στήνει τη σκηνή του και παρακολουθεί την καρατόμηση 1241 Ναουσαίων ανδρών. Μόνο όταν το αποκεφαλισμό σώμα του Νικόλαου Κοκοβίτη περπάτησε όρθιο, ο Πασάς θα σταματήσει. Γυναίκες και παιδιά Ναουσαίοι θα εξανδραποδιστούν και ακολουθήσουν πεζή μέχρι τη Θεσσαλονίκη για τα σκλαβοπάζαρα και άλλους βασανισμούς.






Άλλη μια γνωριμία είχαμε στα πλαίσια της εξερεύνησης της τοπικής μας ιστορίας. Στις 16 Απριλίου 2024 ήρθε στο σχολείο μας η κα Κατερίνα Μπαδόλα, κόρη του μεγάλου Ναουσαίου καλλιτέχνη Γιώργη Μπαδόλα. Μας έφερε προσωπικά έργα του πατέρα της και μας μίλησε με όμορφα και νοσταλγικά λόγια για τη ζωή του. Για τις συνήθειες του, τις σπουδές του, τα αγαπημένα του θέματα στη ζωγραφική. Τον ζωντανό τρόπο που αναπαριστούσε τις όμορφες γειτονιές της πόλης αλλά και του βουνού μας. Λουλούδια, πουλιά, σαύρες κι ότι άλλο μπορεί κανείς να δει στην εξοχή του Βερμίου. Τέλος μας έδειξε και τον τρόπο που δημιουργούσε τρισδιάστατες εικόνες με απλά και φθηνά υλικά, αλλά και στιχάκια που συνόδευε τα έργα του. Εντύπωση μας έκαναν τα βελάκια που έβαζε επάνω στους πίνακες του για να δώσει έμφαση σε συγκεκριμένα σημεία. Επιστρέφοντας στην τάξη εμπνευστήκαμε από τους πίνακες και ζωγραφισμένα τις δικές μας παπαρούνες της άνοιξης.Ευχαριστούμε θερμά την κα Κατερίνα Μπαδόλα για την τιμή που μας έκανε και τις όμορφες στιγμές που μας χάρισε.




Σήμερα, 9-4-2025, μας έκανε την τιμή να έρθει στο σχολείο μας ο κύριος Τάκης Μπάιτσης. Μας αφηγήθηκε την ιστορία της πόλης μας, τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από την ίδρυση της. Μας μίλησε για τον Άγιο Θεοφάνη, για την αντίσταση του Καραδήμα, για τον Αλή Πασά και για σημαντικές προσωπικότητες Ναουσαίων που προσέφεραν στην ανάπτυξη και εξέλιξη της πόλης. Μας περιέγραψε το Χαλασμό της Νάουσας, μας μίλησε για τους οπλαρχηγούς και τους πολίτες που αντιστάθηκαν, υπέφεραν και θυσιάστηκαν στην επανάσταση του 1822. Για τον Γέρο Καρατάσσο και την οικογένειά του, για τις γυναίκες που θυσιάστηκαν. Μας απήγγειλε τους στίχους της Μακρυνίτσας για να καταλάβουμε πόσο πολύ πόνεσε ο απλός λαός της Νάουσας από την καταστροφή της όπου το βίωμα το έκανε τραγούδι και καημό. Μας έφερε όπλα και πάλες της Επανάστασης που ενθουσίασαν όλους, μικρούς και μεγάλους!



Από την επίσκεψη της Β΄ και Γ΄ τάξης στο εργαστήριο κατασκευής παραδοσιακών στολών «Κονάκι», την Παρασκευή 7-3-2025. Ο ιδιοκτήτης και κατασκευαστής κ. Καρύδας μας ξενάγησε και μας ενημέρωσε για τη διαδικασία κατασκευής των στολών, κυρίως του γενίτσαρου, για τα υλικά, την τέχνη και ό,τι χρειάζεται για να συνεχιστεί το υπέροχο έθιμο της πόλης μας, που είναι συνυφασμένο με την ιστορία της. Ευχαριστούμε θερμά τον κ Καρύδα για τη φιλοξενία του και για τη συμβολή του στην τοπική μας παράδοση.



Τη Δευτέρα, 24-2-2025, επισκέφτηκαν το σχολείο μας οι Γενίτσαροι και Μπούλες. Μια ξεχωριστή επίσκεψη από όλους εκείνους που στηρίζουν, διαφυλάττουν και διαιωνίζουν μέσα από την πιστή τήρηση του εθιμικού το παραδοσιακό αυτό δρώμενο. Ανάμεσά τους και μαθητές του σχολείου μας. Τους ευχαριστούμε θερμά για την επίσκεψη, όπως ευχαριστούμε τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου και του νηπιαγωγείου μας για την προσφορά των εδεσμάτων.



Την Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2025, οι μαθητές/τριες της Β΄, Γ΄ και Ε΄ τάξης επισκέφτηκαν το Λαογραφικό Μουσείο της πόλης μας. Εκεί βρεθήκαν μπροστά στο παρελθόν της. Οικιακά σκεύη, εργαλεία, προίκες, έπιπλα, όπλα, υφαντά και φορεσιές από άλλες εποχές. Αντικείμενα που κάποτε ήταν χρήσιμα και απαραίτητα για τους ανθρώπους. Είτε αυτά προορίζονταν για μαγείρεμα και εργασίες είτε και για πόλεμο και υπεράσπιση της ζωής. Η ξενάγηση του κυρίου Παναγιώτη μας ταξίδεψε στο παρελθόν, ατενίζοντας το μέλλον με σεβασμό στην ιστορική μνήμη.




Τη Δευτέρα, 10-2-2025, επισκέφτηκε το σχολείο μας ο καθηγητής του Λάππειου 1ου Γυμνασίου κ Γιώργος Μπιλιούρης με σκοπό να μιλήσει στους μαθητές/τριες των τάξεων Β΄- Γ΄- Ε΄ για τον μεγάλο λαϊκό ζωγράφο της πόλης, τον επονομαζόμενο «Θεόφιλο της Νάουσας», Δημήτρη Σκούπερ. Μέσα από την εξαιρετική παρουσίαση του κ Μπιλιούρη τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μάθουν για τη ζωή του αυτοδίδακτου ζωγράφου, να δουν το σπίτι του, να θαυμάσουν τα έργα του και προσωπικά του αντικείμενα. Τα παιδιά συγκινήθηκαν από τη μοναχικότητα του καλλιτέχνη, τη γενναιοδωρία και την ανιδιοτέλεια του. Μια ξεχωριστή μορφή για τον πολιτισμό της Νάουσας και ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας του τόπου που αξίζει να γνωρίσουν όλα τα παιδιά της πόλης. Ένα μεγάλο ευχαριστώ του σχολείου στον κ. Μπιλιούρη για τον μικρό φόρο τιμής στον Δημήτρη Σκούπερ.




Την Τετάρτη, 5-2-2025, οι μαθήτριες/τες της ομάδας «Σχολαρχείου» του Λάππειου 1ου Γυμνασίου Νάουσας μαζί με τον καθηγητή τους κ Γιώργο Μάλλιο επισκέφτηκαν το σχολείο μας. Σκοπός της επίσκεψής τους ήταν να δείξουν στους μαθητές/τριες των τάξεων Γ΄ και Ε΄ πως γίνεται η ψηφοποίηση αρχειακού υλικού. Τα παιδιά έμαθαν αρχικά για τον τρόπο καταγραφής των αρχείων, για τη διαδικασία της ψηφοποίησης και στη συνέχεια εμπλέκτηκαν βιωματικά στη δράση κάνοντας χρήση αρχείων του σχολείου. Θερμές ευχαριστίες στο Λάππειο Γυμνάσιο και ιδιαίτερα στην ομάδα «Σχολαρχείο» και στον κ Μάλλιο για την άμεση ανταπόκρισή τους στο αίτημά μας και την υπευθυνότητά τους στην υλοποίηση της δράσης.





Την Τρίτη, 28-1-2025, οι μαθητές/τριες των τάξεων Β΄, Γ΄ και Ε΄ επισκέφτηκαν το «Σπίτι του Ομίλου Γενίτσαροι και Μπούλες». Πρόκειται για ένα παραδοσιακό διατηρητέο κτίριο, δίπλα στο ποτάμι της Αράπιτσας, όπου παλιά ήταν αρχοντικό σπίτι της οικογένειας Μάκη. Σήμερα λειτουργεί ως μουσείο. Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στο ισόγειο στο οποίο λειτουργούσε σισαμοτριβείο με την ενέργεια που έδινε το ποτάμι, στον πρώτο όροφο που γίνονται οι πρόβες του ομίλου και στον δεύτερο όροφο που βρίσκονται η «σάλα» και το «καθιστικό» δωμάτιο, με το τζάκι και τα παλιά αντικείμενα, που είχε ένα ναουσαίικο σπίτι. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, μιλήσαμε για τη λειτουργία του σισαμοτριβίου, για το δρώμενο «Γενίτσαροι και Μπούλες» και παρατηρήσαμε τους πίνακες του Σκούπερ που κοσμούν τους τοίχους του κτιρίου. Καθίσαμε στη σάλα, θαυμάσαμε τα παλιά αντικείμενα, όλα φτιαγμένα με μεράκι, καθώς και τις στολές της Μπούλας, του Γενίτσαρου και την επίσημη φορεσιά της Ναουσαίας.


4 Νοεμβρίου – Τα 4 πλατάνια
Στα σοκάκια της πόλης μας περπατήσαμε
και τα 4 πλατάνια της αναζητήσαμε,
ανάμεσα σε αυτά ήταν χτισμένη
όταν ακόμα την αποκαλούσαν …
η Νιάουστα η ξακουσμένη
Ως πρώτη δράση επιλέχθηκε η περιήγηση των μαθητών/τριών μέσα στην πόλη. Η διαδρομή περιελάμβανε τα τέσσερα σημεία – πλατάνια, όπου λέγεται ότι ήταν τα όρια της πόλης κατά την ίδρυσή της και. Οι μαθητές/τριες με βιωματικό τρόπο ξεκίνησαν να γνωρίζουν την ιστορία της πόλης μας. Ο κ. Χρήστος Τσίτσης αφηγήθηκε παλιούς μύθους και ιστορίες σχετικά με την ίδρυση της πόλης. Στη συνέχεια στις τάξεις μας εντοπίσαμε τα πλατάνια στο χάρτη της πόλης, τα ονοματίσαμε και αφού τα ενώσαμε με γραμμές αποκαλύφθηκε το σταυροειδές νοητό σχήμα που ήταν φυτεμένα κατά το βυζαντινό τυπικό.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Το σχολείο μας τη σχολική χρονιά 2024-2025 συμμετέχει στο Σχολικό Σύστημα Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ). Η εφαρμογή της πρωτογενούς πρόληψης του Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικής Συμπεριφοράς (ΠροΘεΣυ) σε δημοτικά σχολεία στοχεύει στη βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς των παιδιών και κατ’ επέκταση στη βελτίωση της σχολικής κουλτούρας και μαθησιακής επίδοσης.










